2012年10月15日星期一

معرفی درايورها


معرفی درايورها
درايو يا کنترل کننده دور موتور براي تنظيم دور الکتروموتورهاي AC (موتورهاي سه فاز) و الکتروموتورهای DC استفاده مي‌گردد. درايوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندين برابر دور نامي موتور و به طور پيوسته تغيير دهد.
تنظيم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه‌هاي صنعتي، در کاربردهاي زيادي منجر به صرفه جوئي انرژي هم مي‌گردد. علاوه بر آن درايوها جريان راه‌اندازي کشيده شده از شبکه را به ميزان زيادي کاهش مي‌دهند. به طوري که اين جريان خيلي کمتر از جريان اسمي موتور است. درايوها مي‌توانند موتور را به طور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمايند. زمان استارت و استپ را مي‌توان به دقت تنظيم نمود. اين زمانها مي‌توانند کسري از ثانيه و يا صدها دقيقه باشد. توانائي درايو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهاي مکانيکي در کوپلينگها و ساير ادوات دوار مي‌گردد.

مزيت هاي استفاده از کنترل دور (درايو)
مزيت هاي استفاده از کنترل‌کننده‌هاي دور موتور هم در بهبود بهره‌وري توليد و هم در صرفه جوئي مصرف انرژي در کاربردهائي نظير فنها، پمپها، کمپرسورها، آسيابها و ديگر محرکه‌هاي کارخانجات، در سالهاي اخير کاملا مستند‌سازي شده است. کنترل کننده‌هاي دور موتور قادرند مشخصه‌هاي بار را به مشخصه‌هاي موتور تطبيق دهند. اين اسباب توان راکتيو ناچيزي از شبکه مي‌کشند و لذا نيازي به تابلوهاي اصلاح ضريب بار ندارند. در زير به مزاياي استفاده از کنترل دور موتور اشاره مي‌شود.
  • در صورت استفاده از کنترل‌کننده‌هاي دور موتور به جاي کنترلرهاي مکانيکي، در کنترل جريان ، به طور موثري در مصرف انرژي صرفه‌جوئي حاصل مي‌شود. اين صرفه‌جوئي علاوه بر پيامدهاي اقتصادي آن موجب کاهش آلاينده‌هاي محيطي نيز مي‌شود.
  • اين ويژگي که کنترل‌کننده‌هاي دور موتور قادرند موتور را نرم راه‌اندازي کنند موجب مي‌شود علاوه بر کاهش تنشهاي الکتريکي روي شبکه، از شوکهاي مکانيکي به بار نيز جلوگيري شود. اين شوکهاي مکانيکي مي‌توانند باعث استهلاک سريع قسمتهاي مکانيکي، بيرينگها و کوپلينگها، گيربکس و نهايتا قسمتهائي از بار شوند. راه‌اندازي نرم هزينه‌هاي نگهداري را کاهش داده و به افزايش عمر مفيد محرکه‌ها و قسمتهاي دوار منجر خواهد شد.
  • جريان کشيده شده از شبکه در هنگام راه‌اندازي موتور با استفاده از درايو کمتر از 100% جريان اسمي موتور است.
  • کنترل‌کننده‌هاي دور موتور نياز به تابلوهاي اصلاح ضريب قدرت ندارند.
  • در صورتي که نياز بار ايجاب کند با استفاده از کنترل کننده‌ دور، موتور مي‌تواند در سرعت‌هاي پائين کار کند. کار در سرعت‌هاي کم منجر به کاهش هزينه‌هاي تعمير و نگهداشت ادواتي نظير بيرينگها، شيرهاي تنظيم‌کننده و دمپرها خواهد شد.
  • يک کنترل‌کننده دور قادر است رنج تغييرات دور را، نسبت به ساير روشهاي مکانيکي تغيير دور، به ميزان قابل توجهي افزايش دهد. علاوه بر آن از مسائلي چون لرزش و تنشهاي مکانيکي نيز جلوگيري خواهد شد.
  • کنترل‌کننده هاي دور مدرن امروزي با مقدورات نرم‌افزاري قوي خود قادرند راه‌حل‌هاي متناسبي براي کاربردهاي مختلف صنعتي ارائه دهند.

没有评论:

发表评论