2012年9月26日星期三

Dimenzování sytému s krokovými a servo-motory


1. Úvod

Motion control neboli polohování znamená přesunout nebo otočit předmět určité hmotnosti do dané polohy, v daném čase. Každý předmět   svou setrvačnou hmotnost která brání změně jeho aktuální rychlostiTo se nazývá setrvačnost, a označuje se J,jednotka je  [kg/m2].

Dobrý staromódní gramofon má velký talíř s tak velkýmomentem setrvačnosti (setrvačnost), jak je to jenmožné.Rychlost má býtvelmi přesná. Pokud ovšem potřebujete časté spouštění a zastavování je takový gramofonový talíř nevhodný.

K provedení práce,  překonat tření a urychlit hmotu na požadovanou rychlost, budete potřebovat nějaký druh síly z motoruSíla se nazývá točivý moment jednotka je Newton-meter [Nm]. Dříve se používaly jednotky jako GCM a CPM.

Zátěž chceme otočit o určitý úhel v daném čase, tzn. motor se bude otáčet s úhlovou rychlostí, která je dána v jednotkách radiány za sekundu  [rad/s]

Některé základní vzorce
M = J xaTočivý moment [Nm], který je třeba pro urychlení setrvačnosti J [kg/m2se zrychlením [rad/s2]
Jrefl= JLast I2 tMoment setrvačnosti zátěže JLast  ve vztahu k motoru, pokud je použito převodovky
  
Jcyl = m x r2Moment setrvačnosti pro rotační válec - např. ozubené kolo nebo hřídel
Všimněte si, že hmotnost obsahuje r2 Moment setrvačnosti rotujícího předmětu roste se čtvrtou mocninou poloměru. Jcyl ≈  r4 .
  

Nejzákladnější podmínkou při všech úvahách o polohování je, aby setrvačnost byla vždy co nejmenší.



2. Optimalizace a výpočty v servo sytému

Pro každý typ převodu je důležité optimalizovat tepelné ztráty motoru.
2.1 Transmise

Většinu pohybů je možné rozdělit do tří skupin.

 převodody s ozubením 
 převody řemenem
 převody šroubem


2.1.1 Ozubená převodovka

Motor je spojen s nákladem přes dva nebo více stupňů, které mají převodový poměr.

Pro tento typ převodu platí:
Převodový poměr = D / d2.1.1a
Celková setrvačnost z pohledu motoru je: 
Jtot = Jm + JL / i22.1.1b
Moment co motor musí poskytnout 
Mm = ML /i2.1.1c
Optimální převodový poměr je io 
io2= (JL / Jm) √ (1 + k1)2.1.1d
k1 je konstanta, která zahrnuje tření. Pokud k1 lze zanedbat a zatěžovací moment je nízký pak 
io = √ (JL / JM)2.1.1e








Odchylka + / - 10%  pouze 1% vyšší ztrátyPokud by ovšem io se zvýšilo o faktor 2 stoupnou ztráty o téměř 60%.

Bohužel není vždy prakticky možné používat optimální převodový poměr io.



Řemenový převod


Hmotu zátěže m je třeba přesunout na vzdálenost s a konstantní reakční síla je F.

Pro tento typ přenosu platí:
Úhel natočení je 
Θ = s / (2Π x r)2.1.2a
  
Celková setrvačnost z pohledu motoru 
 
Jtot = Jm + m x r22.1.2b
  
Moment,který poskytne motor 
Mm = F x r2.1.2c
  
Optimální převodový poměr je io 
io2 = 1 / r2 = (m / Jm (1 + k2)2.1.2d
  
Pokud k2 (konstanta, která zahrnuje m.j. tření) a F lze zanedbat, nebo jsou malé
ve srovnání s
 J , pak platí:
 
r =  Jm / m2.1.2e















Převod šroubem

Pro tento typ přenosu platí:
Úhel natočení je 
Θ = (s / p) 2π2.1.3a
  
Celková setrvačnost z pohledu motoru 
Jtot = Jm + Js + m (p / 2π)22.1.3b
  
Moment,který poskytne motor 
Mm = F (p / 2π) 2.1.3c
  
Optimální stoupání je po 
po2 = (2π)2 ( Jm / m + k3 )2.1.3d
  
Pokud k3 (konstanta, která zahrnuje m.j. tření) a F lze zanedbat, nebo jsou malé  ve srovnání
s
 J , pak platí:
 
po = 2π  Jm / m 2.1.3e

Rychlostní profily





没有评论:

发表评论