Miért is van szükség frekvenciaváltókra?
Sebesség változtatás :
A legalapvetőbb indok, amikor egy aszinkron motor által hajtott eszköz sebességét akarjuk változtatni . Használhatunk mechanikus sebesség szabályzót vagy dalander motort is szoktak régebben alkalmazni , bár ennek csak 2 esetleg 3 sebessége van . 3 fázisú aszinkron motor fordulatszámát legegyszerűbben és legkönnyebben frekvenciaváltóval tudjuk változtatni . A névleges fordulatszám fölé is lehet vele menni .Indítási gyakoriság növelése :
Ha nagy teljesítményű motort gyakran akarunk indítani, figyelembe kell venni a gyártó által megadott maximálisan megengedett óránkénti indítások számát. Ha ezt gyakran túllépjük , egy direkt indítású motor meghibásodik . Frekvenciaváltós indítás nem terheli jelentősen a motort , az indítási áram a névleges áram alatt maradhat . Egy jól megtervezett frekvenciaváltós rendszernél akármilyen gyakorisággal lehet motort indítani .Szállítandó mennyiség szabályzása :
Szivattyús vagy ventilátor hajtásoknál nincs mindig szükség a maximális szállítandó mennyiségre . Ezt hagyományosan ugy oldják meg , hogy a szivattyút hajtó motor a névleges fordulatszámmal pörög , és a szállítandó mennyiséget csapok elzárásával vagy szelepek szabályozásával állítják be , vagyis folytást alkalmaznak . Igen nagy , akár 30 % energia megtakarítást is el lehet érni hogyha nincs folytás , és a szivattyú fordulatszámát , igy a teljesítményét szabályozzuk . Ezzel energia megtakarítást lehet elérni . Frekvencia váltó beépítésével lehet megoldani . A beruházás egy-két éven belül megtérül . Utána már a megtakarítás, mint nyereség jelentkezik .Külenleges lágyindítás :
Találkoztunk olyan igénnyel is , hogy lágyindítóként használjuk a frekvenciaváltót . A frekvenciaváltó futtatja fel legkíméletesebben a motort . Nincs indítási áram növekedés . Amikor a motor felfutott egy különleges áramkörrel lekapcsoljuk a frekvenciaváltótól , és mágneskapcsolóval a hálózatra kapcsoljuk . Drága megoldás , de olyan gépeket tudtunk egymás után többször elindítani a motor névleges áramával megegyező kisautomata mellett , amely lágyindítóval sem volt lehetséges . Stb .Miért van szükség lágyindítóra ?
Energia takarékosság , költsék takarékosság :
Ahol nem használhatunk direkt motor indítást , lehetne használni frekvenciaváltót . Ezzel több probléma van . Egyrészt drága , másrészt hőt disszipál , melegíti a környezetét és így energia veszteséget is okoz . Ha műszakilag megengedhető , lágyindítót kell használni . Sokkal olcsóbb . Kicsi a vesztesége , kevésbé melegszik . Jóval kisebb a mérete , mint a frekvenciaváltóé .Kíméli a hajtott eszközt :
Legtöbbször szivattyú hajtásoknál szokott probléma lenni , hogy direkt inditású motorral hajtott szivattyú indításkor nagy nyomás lökést ad a vele összekötött cső rendszerre . Ez tönkre teheti a csövezést , különösen , ha az régi . A lágyindító lassan , szabályozottan futtatja fel a motort , igy a nyomás növekedés nem lökés szerű .Csökkenti az indítási áramot :
Egy terhelt motor indítási árama direkt indítás esetén a névleges áramának akár 12-szerese is lehet . Nagy motoroknál szokott probléma lenni , hogy ez túl terhelné az elosztót , vagy magát a transzformátort . Lágyindítóval ezt az indítási áramot a névleges áram 3-4-szeresére tudjuk korlátozni .Ellátja a motor védelmét :
A lágyindítóba egy komplett motor védelem van beépítve . Ez tudja azokat a feldatokat amiket a hagyományos védelmek , de azoknál jóval többre képes . Hiba esetén akár 10 ms-on belül is le tudja kapcsolni a motort .Miért van szükség üzembe helyezésre ?
Mindezek az eszközök jóval bonyolultabbak mint a hagyományos motor indítók .Legtöbbjük mindenféle beavatkozás , vagy programozás nélkül képes beszerelés után a gyári alap beállítással azonnal indítani a motort .
Ilyen esetekben a felsorolt előnyök és egyéb jó tulajdonságok nem jelentkeznek .
Ezen felül egyéb kellemetlen hatásokkal is számolni lehet .
Ezeket a beállítási és üzembehelyezési munkákat több mint 10 év üzembehelyezési és szerviz tapasztalattal rendelkezve vállajuk abban az esetben is , ha a szerelést nem mi végeztük .
没有评论:
发表评论